Testarea alcoolemiei se poate dovedi necesară pentru mulți angajatori care se confruntă cu salariați care se prezintă la locul de muncă sub influența alcoolului. Deși nu există legislație care să reglementeze expres acest aspect, concluzia este că angajatorii pot testa alcoolemia salariaților, dacă sunt respectate trei elemente importante.
1. Analiza interesului legitim
Angajatorul trebuie să pregătească un document (LIA – legitimate interest assessment) în care să explice, pe larg, de ce este legitimă prelucrarea datelor cu caracter personal care ar rezulta din testarea alcoolemiei salariaților.
2. Informarea salariaților cu privire la datele cu caracter personal prelucrate
Această informare trebuie făcută întotdeauna înainte de a prelucra datele cu caracter personal ale salariaților, deci înainte de a pune în aplicare o procedură de testare a alcoolemiei. Așadar, informarea ar trebui să se regăsească în nota de informare care este transmisă salariaților la momentul angajării.
Dacă procedura de testare a alcoolemiei este introdusă pe parcursul relațiilor de muncă, toți salariații existenți trebuie informați cu privire la noile date cu caracter personal care ar putea fi prelucrate, prin actualizarea notei de informare transmisă la angajare.
3. Actualizarea normelor interne
Înainte de a începe testarea alcoolemiei salariaților, angajatorul trebuie să își modifice regulamentul intern și/sau să implementeze o procedură specifică pentru testarea alcoolemiei.
În concret, regulamentul intern trebuie să menționeze expres că este interzis accesul salariaților la locul de muncă atunci când se află sub influența băuturilor alcoolice, precum și faptul că angajatorul poate testa alcoolemia, iar în cazul unui rezultat pozitiv, se poate refuza accesul la locul de muncă (sau se poate impune părăsirea locului de muncă). Absența determinată de un astfel de motiv trebuie calificată drept nemotivată chiar prin regulamentul intern.
Totodată, este necesar ca normele interne să stabilească atât modalitatea efectivă de testare a alcoolemiei, cât și toate detaliile necesare pentru protecția angajatorului: cine face testarea, în ce condiții, când și unde, pe ce criterii sunt aleși salariații care se testează, ce se întâmplă atunci când un salariat refuză testarea.Lipsa unor norme interne clare poate crea confuzie și poate conduce la acuzații de discriminare sau hărțuire din partea salariaților.
Image source: Freepik